neděle 8. června 2014

Vír - Recenze


Kniha: Vír
Autor: Frode Granhus
Počet stran: 320
Nakladatelství: Jota
Anotace: Na ostrově Landegode v severním Norsku je slyšet děsivý křik, který přiláká pozornost dvou chlapců hrajících si na pobřeží. Na skalisku nad vodní hladinou naleznou muže s rukama pevně připoutanýma ke skále pod ledovou vodou. O několik dnů později najdou dva tesaři ve sklepě opuštěného přístaviště muže přivázaného ke kamnům. Jen tak tak se ho podaří zachránit... Policejní inspektor Rino Carlson má pocit, že se tyhle dvě události až nápadně podobají dávnému případu, který se mu nepodařilo vyřešit, a rozhodne se, že tentokrát pachatele vypátrá stůj co stůj. Do toho ale musí řešit ještě starosti s dospívajícím synem a nepřekonatelnou chuť na sladké...

Ve stejnou dobu o 90 kilometrů dál najdou staří manželé při procházce po pláži porcelánovou panenku připoutanou k lýkovému voru. Tuší, že jde o varování, ale policie je nebere vážně. Policista Niklas Hultin, který se právě přistěhoval z hlavního města, je zvyklý na jiné případy a nalezená panna a vykradené garáže mu připadají úsměvné. Když je však o několik dnů později na kraji pláže objevena žena v bezvědomí, navíc v šatech, které připomínají šaty vyplavené panenky, je nucen připustit, že i poklidné vesnice mají svá tajemství. Niklas Hultin musí navíc kromě podivných vražd řešit i problémy doma a zdá se, že jeho práce začíná až podivně zasahovat do jeho soukromého života. Napětí vzrůstá, případy se splétají a rozplétají...

Drama zasazené do monumentální severonorské krajiny vás vtáhne do děje a nepustí až do poslední stránky.


Něco o autorovi:
Frode Granhus (nar. 1965) debutoval v roce 2003 detektivním románem Hevneren (Mstitel), který velmi dobře přijali norští čtenáři i literární kritici. Jeho druhá kniha Be en bonn for Sikas (Modli se za Sikase) vyšla v roce 2006. Následovaly romány Malstrommen (Vír, 2010) a Stormen (Bouře, 2012), nominovaný na významnou Rivertonovu cenu za nejlepší norský krimiromán roku. Oba romány byly prodány do sedmi zemí. V únoru 2014 vyšla jeho zatím poslední kniha Djevelanger (Ďáblovy výčitky). Autor pracuje jako poradce na sociálním úřadě a žije ve městě Leknes na Lofotech. 


Moje druhá severská detektivka kterou jsem přečetla a určitě teď jistě už vím, že ne poslední. Tenhle žánr, mě již podruhé dost chytil a rozhodně mám v plánu víc tyto knihy číst. 

Ze začátku jsem se v knize malinko ztrácela, protože přeci jen, skoro celá kniha se odehrává na dvou
místech, kde se řeší podobný záhadný případ a vždy se po kapitole střídají tyto dějové linky. Ale postupem času jsem si na to zvykla a už jsem si hlavně užívala čtení. Jinak je kniha moc pěkně napsaná a autorův styl mi sedl. U nás nejspíš vyjde další jeho kniha (Bouře) a mám v plánu si ji někdy přečíst. A celkově děj není vůbec složitý, takže po celou dobu všemu lehce porozumíte. 

Hlavní postava je Niklas Hultin, policista který řeší případ v Bergland. Popravdě jsem si nikoho zvlášť neoblíbila, ale mám pocit, že to tak u detektivek prostě bývá. Části z jeho pohledu jsem měla ale radši, celkově jeho případ mi přišel zajímavější. Druhá hlavní postava Rino Carlsen, řešil malinko jiný případ, který mi přišel zajímavý, ale ne zas tolik :). 

Průběh knihy byl zajímavý, ale nejvíc jsem samozřejmě byla zvědavá nakonec. Kniha byla čtivá, napínavá a plná akce, ale ty co jsou spíše romantici, těm by se tahle knížka asi moc nelíbila, protože to tu vážně nenajdete.

Závěr knihy byl strhující, plný překvapení, napětí a akce. Byla jsem z ním spokojená, protože pár nápadů jak by to mohlo skončit mě napadlo, ale nic z toho v knížce nebylo,
Ostrov Landegode
bylo to úplně jiný, ale já jsem ráda jak to skončilo. Samozřejmě jsem taky zjistily toho hlavního vraha, nebojte říkat vám to nebudu, ale mě teda překvapil. Pár nápadů jsem měla a ke konci jsem měla i docela jasno už, ale ne prostě by to ten kterýho jsem nejmíň čekala. Jsem zvědavá jestli někdy v nějaké v detektivce přijdu na vraha, já si pomalu myslím, že ne.  

Ke knížce celkově ale nemám možná ani žádnou výtku, jen možná to, že obálka mi přišla celkem mrazivá, tak jsem si myslela, že se budu bát víc, i když je pravda, že konci jsem se trochu bála, ale naštěstí jsem pak byla v klidu. Výtka to asi není, protože mi to zas tak nevadilo :).

Shrnutí: Knížka se mi líbila a dala jsem ji krásné 4 hvězdičky. Popravdě netuším tady proč jsem ji možná nedala těch pět, vážně nevím. Ale i tak je to skvělá kniha a pokud hledáte trochu jinou knihu a chcete si třeba odpočinout od četby kterou klasicky čtete, tak vám můžu tuhle knihu jenom doporučit! Já rozhodně nelituju, že jsem si ji přečetli, ale znova se do už asi nepustím, když už vím jak to celé dopadne. Vám ji ale doporučuji!!


Hodnocení obálky


Moje hodnocení

Hodnocení v procentech
85 %


Tímto bych chtěla mockrát poděkovat internetovému knihkupectví Knihcentrum za poskytnutí recenzního výtisku.
Knihu si můžete objednat ZDE.

4 komentáře:

  1. Obálka vyzerá vcelku strašidelne a kniha nevyzerá zle :))
    Ak ti náhodou neprišiel email, nominovala som ťa do Bloger TAGU
    http://kniznemaniacky.blogspot.sk/2014/06/smiley-bloger-tag.html?showComment=1402054647212

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kniha není vůbec špatná :), určitě si ji taky někdy přečti :).
      Email mi asi nepřišel, ale sleduji tvůj blog takže o nominaci vím. :) Je vás celkem 5 a snad to sepíšu dokonce tohohle týdne :).

      Vymazat
  2. Na knihu si moc nalákala. Už vím co si na 100% budu chtít přečíst o prázdninách :) :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé tak to jsem moc ráda, snad se ti bude líbit jako mě :).

      Vymazat

Děkuju za vaše komentáře!!! :)